Nederlandse Hosta Vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Gold Standard')

Nederlandse Hosta Vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Krossa Regal')

Nederlandse Hosta Vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Plantaginea')

Nederlandse Hosta Vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Praying Hands')

Nederlandse Hosta Vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Striptease')

Nederlandse Hosta Vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Sum and Substance')

Potentiële kanshebbers voor de toekomst

En dan komen we aan wat misschien of waarschijnlijk een aantal toppers zullen worden in de toekomst. Het gaat hier dus om soorten, die beschikbaar zullen zijn voor het grote publiek.

Yellow Polka Dot Bikini' (foto) en 'Obscene Gesture

Groen blad met een witte lijn tussen centrum en brede lichtend gele rand die later iets groener kleurt, 'Striptease' sport.

Past ook in deze groep, 'Striptease'-familie.

Hands Up

Zeer stevig opstaand donkergroen blad met een duidelijk zichtbare gele rand, de tetraploïde sport van 'Praying Hands', dus nog steviger.

Woop Woop

Zeer dik donkergroen blad met een crème later wit centrum, bijzonder door extra draai in het blad, 'Pathfinder' sport. Gevlamd kleurpatroon.

Blue Cascade

Langwerpig blauw blad met een zeer gegolfde rand, de draai in de bladpunten maakt het een aparte verschijning.

Cranberry Wine

Past ook in deze groep met gegolfd blad.

Met deze opsomming hebt u een indruk welke kant het op zal kunnen gaan met het sortiment. Maar een verwachting is geen feit, en misschien komt er wel een verrassing uit een hoek waaruit het helemaal niet wordt verwacht.

De trend die we nu zien is dat de nieuwe soorten de laatste tijd vooral komen uit de volgende richtingen, en wel deze in willekeurige volgorde:

• tetraploïde* planten, die voortkomen uit diploïde* planten
  • aparte kleuren/meerkleurige hosta's**
  • nieuwe zaailingen met rode bladeren, gegolfd en goed opstaand blad e.d.
  • mutaties e.d

** = zie ook het artikel van Ben Zonneveld/Hugo Philips in Het Hostablad nr 43 – voorjaar 2010

* Tetraploïde hosta's, eenvoudig uitgelegd:

Tetraploïde planten zijn planten met vier maal het basisaantal chromosomen.

De meesten ontstaan spontaan als sport in de weefselkweek, maar bij sommigen wordt de tetraploïde vorm kunstmatig tot stand gebracht.

Er komen steeds meer tetraploïde hosta's in de handel.

De tetraploïde vorm heeft een aantal voordelen:

• De bladsubstantie is dikker
  • Het blad is daardoor steviger
  • De totale plant is steviger (verwaait niet snel)
  • Ze zijn minder gevoelig voor slakkenvraat
  • Ze kunnen beter tegen de felle zon
  • Sommige soorten worden zelfs mooier in de zon.