• banner-06
  • banner-05
  • banner-03
  • banner-01
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Sum and Substance')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Krossa Regal')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Praying Hands')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'So Sweet')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Striptease')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Plantaginea')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Gold Standard')
  • De slakkenmuur om uw slakken te bestrijden

Hosta's toen en nu  Deel 3

Toppers van dit moment

En dan komen we nu aan een aantal toppers van dit moment. De nummering van de soorten/cultivars in dit artikel is in min of meer willekeurige volgorde, dus aan de nummering moet u geen bijzondere waarde toekennen.

Soortnaam                                 Bijzondere eigenschappen die het soort tot een topper maken.
Touch of Class

'Touch of Class'

Stevig blauw blad met smal geel centrum, zeer mooie tetraploïde, sport van 'June'.

Hosta:  Dream Weaver, Dream Queen (foto), Thunderbold

Stevig blauw blad met smal geel centrum, sport van 'Great Expectations'. 'Dreamweaver' is identiek aan 'Dream Queen'.

Hosta:  Blue Mouse Ears

Zeer stevig klein rond blauwgroen blad, anders dan alle andere hosta's. Sport van 'Blue Cadet'.

Hosta:  El Niño, First Frost (foto)

'El Niño': intens blauw blad met witte rand, 'Halcyon' sport, mooie Nederlandse introductie: P. Th. Warmerdam.

'First Frost': hartvormig blauw blad met gele rand, later creme rand. Ook sport van 'Halcyon'.

Hosta: Praying Hands

Opstaand gevouwen groen blad met creme witte rand. Zeer bijzondere hosta. Herkomst onbekend.

Hosta: One Man's Treasure 'One Man's Treasure',
donkergroen blad, opvallende rode bladstelen, bijzonder goede plant. H. longipes f. hypoglauca zaailing. Onderkant blad witachtig.
Hosta: 'Harry van de Laar'
Grijsgroen blad met witte achterkant, opvallende rode bladstelen. Herkomst: H. longipes f. hypoglauca x 'Maruba Iwa'.
Hosta:

'Kiwi Full Monty’
Witte lijn tussen geel centrum en blauwe rand. Mooie sport van ‘Striptease’.

Risky Buisiness

'Risky Business'

Groen blad met smal wit centrum, sport van 'Striptease'. Goede groeier.

Liberty

'Liberty'

Stevig groen blad met zeer brede gele rand, spectaculaire sport van 'Sagae'.

'Rainforest Sunrise' 'Rainforest Sunrise': Rond gecupt goudgeel blad met een donkergroene rand. Sport van 'Maui Buttercups'
Hosta 'Niagara Falls'
Groot opstaand donkergroen blad, opvallend gegolfde bladrand. Herkomst: H. montana macrophylla x 'Sea Drift'.
Hosta:  'Orange Marmalade'

Blauwgroen blad met een oranje geel centrum in het voorjaar – later geel wit. Sport van 'Paul's Glory'.

Hosta

'Guacamole'

In het voorjaar groen, later geel blad met groene rand. Grote geurende bloemen, sport van 'Fragrant Bouquet'.
Groeit best.

Hosta Stained glass

'Stained Glass'
Helder geel blad met groene rand, beter kleurende sport van 'Guacamole'.Altijd leuk om eens te kijken, of u deze soorten hebt of kent, of dat u misschien ergens een soort hebt, welke u zeker zo mooi vindt, want deze lijst is maar een indruk van wat er allemaal is.

Copyright © 2016. All Rights Reserved.